joni.lanki@gmail.com

23.5.2013


olla vaan puolikas peruna puisella pöydällä
kun keskiyö tulee
kiveä jota sisältä ei löytynyt
ei heitetty
olla vaikka reikä sukkahousuissa
vihreä kynttilä
joka palaa yhden illallisen ajan
juhlallisuus jolla sen sytyttää

kupruileva valkoinen maali, halkeama katossa
vinossa koukku jossa roikkui edellisen asukkaan muovipelargonia
sitten ei mitään
sormi
joka vääntää koukun suoraan
mutta mihin nähden?
uuden vinouden etsimistä
tasapainottelua haarukan toisessa päässä

naapurin vessapaperitelineen vaimea vingahdus
ääni kuin vastasyntyneen lapsen sormet
lapsia vihaavan miehen unessa, älä huoli
tänään ei tarvitse kuunnella kenenkään hengitystä
kun kääntää päätään
kuulee oksien katkeavan

sitä herää yksin nojatuoliin puhumaan
tahroja kalsareissa
kuin hämähäkinseittejä metsässä aamulla
herääminen ja puhuminen
itsensä toistamista
puolikas elämä
on puolikas elämä, kokonaisin mitä
puolukka tai veripisara
punaisimman punainen
mitä saa aikaan

muistakaa että olin lapsi
muistakaa että olin vanhus
joka tiesi olevansa lapsi
eikä siksi voinut näyttää vanhuuttaan kenellekään
antaa silittää
kuviteltuja ryppyjään
poimuja rehellisyydessä
muistakaa välttelevä katseeni
ja miten minä kavahdin niin nuoria kuin vanhojakin
ne kun muistuttivat minua jostakin
näinä päivinä
kaikki vain muistuttaa minua jostakin
identtiset kaksoset
voisivatko he edes yhden pienen kerran
olla samannäköiset vain sattumalta

olla vaikka kellertävä
tai harmaa, en muista miltä värit näyttävät
olla varas mykkäelokuvassa, varastaa koruja nukkuvilta naisilta
kasvot
punaisella, mustalla, keltaisella, vihreällä puuteroidut kasvot
niin saadaan kirkkaimmat harmaan sävyt

olen kerännyt suolakurkkupurkkeja valoa varten
en tarvitse kuin valon
pudonneiden lehtien, sälekaihtimien
luopiovalon

olla vaan
viinitahra sängyllä
jolla aika parantaa makuuhaavojaan
tahmeana ja lakonisena, lakanoihin kietoutuneena
tehdä itseään tykö

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti