joni.lanki@gmail.com

13.5.2015

Tulkinta syö lapsensa

Näin unta tarot-pakasta, joka toimi niin, että kun siitä nosti kolme korttia jonkin merkittävän tapahtuman jälkeen, kortit olivat muuntuneita tavalla, joka paljasti tapahtuman todellisen merkityksen. Muutokset paljastivat merkityksen. Muuntuneet kortit olivat pelkistetympiä, hieman vaaleampia kuin alkuperäiset kortit, ja muutoksia oli useimmiten hahmojen asennoissa.

Minä asuin kolmen kämppiksen kanssa opiskelija-asuntolassa tai yliopistolla, talossa joka muistutti suurta ja vanhaa kartanoa. Lähdin seuraamaan erästä miestä, astuin kapeasta ovesta. Juoksin kapeiden käytävien ja pienien huoneiden sokkeloa, etsin aina valonkatkaisijaa, mutta useimmiten niitä ei löytynyt tai eivät toimineet. Minulla ei ollut enää mitään käsitystä, missä olin. Yhtäkkiä löysin miehen, hän istui pienessä huoneessa ja sekoitti pöydällä kemikaaleja. Hän sanoi, että olin nyt pulassa. Astia alkoi sihistä. Sitruunakaasua, hän sanoi ja lähti sivuovesta. Kaasu levisi. En osannut suunnistaa takaisin, juoksin vain huoneesta toiseen, käytäviä, portaikkoja.

Yhtäkkiä tulin huoneeseen, jossa oli kaksi isoa ikkunaa. Koetin rikkoa toista vanhalla, puukehysteisellä kellolla, mutta lasi ei hajonnut. Heitin kellon toista ikkunaa kohti, mutta siinä ei edes ollut lasia. Olin toisessa kerroksessa. Alhaalla kadulla käveli ihmisiä, jotka huomasivat minut: alastoman teinitytön. He kerääntyivät katsomaan. Voi raukkaa, kuulin heidän puhuvan, nyt se aikoo hypätä.

Lyhyt muistikuva: että minä olin jo alhaalla, yritin kurottautua takaisin taloon.

Ja nostin kolme tarot-korttia, joista en muista mitään. Mutta neljäs, joka putosi pakasta vahingossa, oli Paholainen, pitelemässä käsissään lasta jonka oli aikonut syödä. Ymmärsin kortin merkityksen: olin päässyt Paholaista pakoon, huiputtanut häntä, Kuningasta, joka piteli käsissään suutelemaansa lasta.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti