joni.lanki@gmail.com

18.11.2013


Näin unta sokeritoppavuoresta
jonka laelle pääsee kiipeämään
pummien ja puliukkojen jättämiä jälkiä pitkin
alas pääsee nauramalla
kissat oppivat tekniikan heti
en enää muista missä kerroksessa asun
ehkä ylimmässä: voin jo nähdä olohuoneen
matolle osuvan valon
joka on kirkkaampaa ja nopeampaa kuin alakerrassa
tuuletusikkuna olisi auki
olisi pulssi
minä istuisin
tuolilla
vaikka parempi on tietenkin seistä
silmät kiinni suihkun alla
pää juuri sellaisessa asennossa
että vesi virtaa korvien ohi ja kuulee vain
kohinan
hämärän kaipuuta
ohutta nahkaa
joka on silmien päällä
niin paljon vettä
tälle rakastettavalle kasvuvaiheelle
tälle nahalle joka peittää kallon
tai pettää sen, antaa nimen
ja lian, kerää valon
ja lian
suojaa vedeltä
hetken riisuutumatta
ilman tuntemattomuutta
ja kun avaa silmät
ja siirtää päänsä pois vesisuihkun alta
voi siirtää sohvan nurkkaan
istua
kissankarvainen viltti yllään
sytkärit hukassa
tuulettaa kaikkia ikkunoita
ja ajatella
jos mikään ei auta
ei hauta
tai että kenenkään ei tule kohdata
sitä etäisyyttä jonka minä haluan poistaa
kun tekee itsestään ihmisen
vapautuu tuolina olemisen tuskasta
mutta minä en sitä tunne
minä haaveilen siitä
ettei sitä olisi
voi olla
että tarvitsen koomapotilaan puolisokseni
en siksi että pitäisin hänestä huolta
tai hän minusta
en tiedä mitä se palvelee
tai ketä
ei ainakaan häntä
eikä minua
se minua houkuttelee
siitä mistä minä haaveilen
minä haaveilen siksi ettei sitä olisi
minä haaveilen sinusta ettei sinua ei olisi
minä haaveilen minusta ettei minua olisi
yhdistelen sattumanvaraisia asioita ja kutsun sitä päiväkirjakseni
tieto sähkölaitteen oikeasta nimestä vapauttaa meidät paloiteltuun onneen
kuten sanotaan, vain hullu on työtön
eikä rakasta ketään
aurinkolasit silmillä
etteivät silmänvalkuaiset näy
kun peitän jotakin se menee piiloon
yksi naamion ja naamio kaikkien puolesta
kun peitän jotakin menen sen päälle
ja kaikki vieras mitä haluan
on lähellä minua
kun peitän jotakin
kysyn missä on ainoa
kysyn missä on minun ainoa ikinä
jos laitan sen päälle peiton
jos menen nukkumaan
jotain voi tapahtua
voi kuulla huoneesta
josta olen lähtenyt
kuulla kerrottavan
kuinka sieltä
kuuluu outo ääni

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti