joni.lanki@gmail.com

15.8.2015

Ote elämästä

Juon giniä lasista, jonka pohjalla on mustaherukan marjoja. A-oikeuksien kioskilla tien toisella puolella laulettiin hopeista kuuta tai mitä lie, tai mitä lie, en minä kuule enää mitään, kuuntelen youtubesta kuinka Joose Keskitalo laulaa (krapula?)pizzan äärellä virttä 153. En tiedä sanoja, en välitä sanoista: nouse ristus syntipuuhun? Mutta rytmi, joka tuo mieleen ala-asteen, Luvian hiekkikivikirkon ja sinikantisen virsikirjan, jonka ostin pienenä porilaisesta kirjakaupasta Mauri Kunnaksen Kaikkien aikojen avaruuskirjan kanssa. Jokin keinuva rytmi, joka ei herätä vaikutelmaa pyhyydestä eikä ilosta eikä oikeastaan perisuomalaisesta katumuksestakaan vaan jostain, joka on aivan liian lähellä että sen voisi ilmaista sanoin, lähellä kuin vaaleansininen aamutakki vaikkei koskaan käyttäisi minkäänvärisiä aamutakkeja.

Ja koska se on vain vaikutelma, sille voi tehdä mitä tahansa.

Pyhyys joka vapautuu omaan olemiseensa, tämä hetki omaan hetkellisyytensä. Jossain ne kohtaavat, mutta en minä aio ensimmäisenä heittää kiveä sitä kuplaa rikkomaan, en minä, en nyt, en vielä.

Olo vapaa kuin siiman painolla, joka putoaa vedessä kunnes siima kiristyy. Mutta vapa on omissa käsissä, siima omista käsistä.

Olen nähnyt kuinka pieniä ovat mesiangervon kukan lehdet, aivan mitättömän pieniä, ja olen todennut kuinka hyödytön on yksi vessapaperirullan pala jos se on pudonnut julkisen vessan lattialle.  Se suu, joka puhuu minun suussani, ei ole pelkästään minun, ei tietenkään mutta ajatus joka katkeaa, katkeaa vain minun päässäni, ja suu joka jää auki jää auki vain minun suussani ja suu suu studio suu puhuu vain minun suussani mitä lystää.

Rytmi ei ole tanssijan ruumis, ei hänen hikinen aluspaitansa. Ei pelkästään tanssijan, ei pelkästään hänen ruumiillisen liikkumisensa hikeä keräävä riistovaate. En minä tiedä mitään rytmistä enkä elämästä, mutta vähitellen alan tuntea rytmin ympärilläni, itsessäni, ajatuksissani, sormenpäissäni.
 
Rytmi kuin lahoava dyyni, kuplavolkkari tai pilvien viipyilevät hetket ikkunassa, tuulilasissa, kynnenpäissä, mielessä.

Ote elämästä kuin ote elämästä. 


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti